10. juli 2009, Syvende etape:
Dag 7, Sidste etape
Før starten på sidste etape var rytterne afslappede og
der herskede en løssluppen stemning.
Martin gjorde et sidste desperat forsøg på at redde
prinsessen og det halve kongerige tilbage ved at stjæle løjtnantens
sko og forsøge afpresning så løjtnanten skrev noget
positivt – tænk at man skal opleve det fra en dansk
politibetjent!
Andre havde lagt vat rondeller på Løjtnantens sadel for
”at bore i sårene”.
Den løsslupne stemning blev dog
brat stoppet da vi efter få km mødt den første stigning og
kort efter en ny stigning udenfor kategori – det var en
stigning på
2 km
hvor stigningsprocenten lå mellem 12 – 14%.
Vi havde lagt en taktik for de sidste
102 km
med kaffe efter 40 -
frokost efter
80 km
.
Det kom til at passe nogenlunde så efter en hel del
bakkekørsel nåede vi frem til kaffepausen i Zaklpstv eller
noget i den retning – udover at spare på vejene sparer
Tjekkerne også på vokalerne -hvor vi holdt kaffepause ved
indgangen til et slot. Da
løjtnanten havde glemt at lade mobilen op om natten benyttede
han lejligheden til at få lidt strøm i
informationskontoret!. Mens vi drak kaffe kom der en mindre
byge som vi krøb i ly for.
Hele dagen var himlen meget
truende, men endnu en gang lykkedes det for Christian at styre
uden om dem. Vi kørte
som regel lige bag bygerne og kunne se på vejen og jorden at
det var meget voldsomme byger.
Efter endnu en dejlig frokostpause – den sidste hulk
– startede vi de sidste og forventede vanskelige km ind til
Prag centrum. Christian
styrede feltet med hård hånd gennem den tættere og tættere
trafik på de fuldstændig håbløse brostensbelagte gader.
Lige inden vi kom til målet, ringede vi bilen op og
konstaterede at de stadig ikke var nået frem på grund af
ensrettede veje mm, så vi satte os på en fortovscafe og
bestilte en øl, men vi nåede dårligt nok at få den
serveret, førend pigerne ringede og sagde at nu var de der.
Op på cyklerne igen og med debutanterne i front kørte
vi ind på Rådhuspladsen
og den store modtagelse af Jytte, Birgit, Hanne og Anni
samt 10.000 andre måbende mennesker.
Flere kom hen og spurgte hvor vi kom fra og blev pænt
imponeret af vores tur.
Champagne propperne sprang og der blev skålet og
krammet. Vi skålede
på vegne af Henrik Foto som burde have stået sammen med os,
men som desværre styrtede på første etape.
På et tidspunkt kom en
politibetjent og
sagde vi ikke måtte drikke spiritus der hvor vi stod, men det
var nok en anden korrupt betjent der var betalt af de i
omkringliggende barer.
Det officielle mål billede blev taget under det berømte
ur, hvorefter debutanterne tog over og ville vise Kaptajnen
deres debutantshow. Inden
han nåede at se hvad der skete hældte de en masse vand i
hans bukser og hen over ham så Kaptajnen
var meget våd – til stor morskab for resten.
Heldigvis lå vore hotel kun 50 mtr fra Rådhupladsen så
Jan hurtigt kunne af med det våde tøj, da temperaturen ikke
nåede sommer.
Cyklerne blev pakket i bilen og alle ryttere +
supportere gik op på værelserne for at forberede sig på
gallamiddagen som blev holdt i en restaurant på Rådhuspladsen
med dejlig mad og vin.
Under middagen blev der delt gaver ud til ruteføreren
for god styring og løjtnanten for pressearbejdet.
Derudover var der en speciel gave til pigerne for deres
sublime service under hele turen – 1½ times Royal Massage på
en fin klinik i byen.
Derefter
………………………………..
Endnu en stor tak til pigerne – uden
dem var det ikke lykkedes.
Tak til Stegemann for assistance med
hjemmeside mm
Total tur
910 km
Punkteringer 7 (kun i Danmark på første
etape)
Alvorlige uheld 1
Skildpadder:
Kaptajnen, Simon, Christian, Per
9. juli 2009, Sjette etape:
Dag 6, Så ramte vi bjergene
Efter vort sædvanlige morgenmøde,
hvor vi forsøgte at undgå at hotelmutter så billederne af
Kaptajnens værelse – brudesuiten – som midlertidig var
ændret til tørrerum.
Vi startede præcis og nåede ikke ud af
byen førend den første udfordring på 10% stod lige foran
os. Den var
heldigvis kun
1 km
lang men det varede ikke længe før den næste kom og den var
ca.
3 km
lang. Og sådan blev det ved de første
30 km
hen til formiddagspausen – kun afbrudt af dagen første
skildpadde, hvor holdet stod og ventede på toppen (vi stopper
altid op på toppen af en bakke og venter til alle er oppe)
– Christian syntes at temperaturen var faldet meget og ville
lige checke det mens han trillede fremad, men var ikke
opmærksom på at Simon pænt stod og ventede. Christian
kørte direkte ind i Simon og lagde sig på ryggen.
Formiddagspausen holdt vi på en skole, hvor vi kunne
komme i læ hvis det begyndte at regne, det så temmelig
truende ud og vi havde lige fået et par dråber – men solen
brød igennem og vi nød kagerne – specielt Simon får
høvlet en hel del kage ned.
Samme Simon er også ved at blive lidt for fræk!
På et tidspunkt hvor løjtnanten bemærkede alle
dræbersneglene der var på vejen - spurgte Simon om der da
var én der havde overhalet løjtnanten! Jeg tror at Simon i
sin ungdoms kådhed lige glemte den magt løjtnanten har!
Blom havde smidt det meste af tøjet og var ikke klar
til start da vi ville videre – han skulle lige det ene og
det andet – bl. a smøre kæden for 2. gang.
Derudover var han små irriteret over at der ikke var
mere energi-gel, da han plejede at sutte 10 stk i sig om
dagen! Han rendte
rundt og spurgte alle om de ikke havde en gel de kunne
undvære, men der var ingen der havde flere.
Senere viste det sig at han selv havde flere gel i
baglommen, men han ville bare hamstre!
I øvrigt vil vi gerne ændre hans
øgenavn fra krykhusaren (tilnavn fra Rom turen) til Onslowe,
da Blom altid går i ærmeløse undertrøjer – cykler i
ærmeløse undertrøjer -
sover i ærmeløse undertrøjer ……...
Efter formiddagspausen gik det op og ned igen med pæne
stigninger og selvfølgelig også gode nedkørsler, hvis
ellers man kan lide at køre nedad.
Signe er i hvert fald ikke så glad for det!
Da vi nåede til en by orienterede Christian sig og
sagde vi skulle dreje til højre.
Da vi drejede rundt om hjørnet stod der en ”mur”
foran os. 15%
2 km
stod der på et skilt – det er ikke nytårsløjer!
Alle kastede sig ind i kampen og kravlede langsomt op.
Nej hvor skulle der kæmpes af alle mand da Ole var
kommet op trillede han lidt ned igen for se til Kaptajnen.
Ole forsøgte at starte en samtale men blev afvist af
nogle mindre pæne ord der ikke tåler gengivelse her.
Da vi var kommet op stod der nogle kort vi kunne
orientere os efter og startede så en længere nedkørsel.
Da vi kom ned til foden af bakken stod vi pludselig
overfor den Tjekkiske grænse ifølge kortføreren skulle
grænsen ikke være her og slet ikke til den side – så han
blev temmelig forvirret. Heldigvis
hang der igen nogle kort så vi kunne konstatere at vi havde
misset en lille vej, hvor der blev skiltet med naturreservat
og var derfor kommet af en helt forkert vej et pænt stykke
fra der hvor pigerne stod klar med frokosten.
Valget var nu om vi skulle køre de 4 –
5 km
op ad bakken igen eller få pigerne over til os, spise
frokost, krydse grænsen hvor vi var og se om vi kunne finde
vej på den anden side.
Vi valgte det sidste og ventede derefter ½ time på at
pigerne fik pakket deres allerede anrettede store kolde bord
sammen og kom over til os.
Jeg tror ikke der er spist så meget nogen af de andre
dage, hvilket virkelig understregede at folk virkelig havde
arbejdet hele formiddagen.
Efter at Martin havde repareret sin pedal kørte vi
videre ind over grænsen og ind i et meget smukt og meget
kuperet terræn. Det
gik op og ned de næste 15 –
20 km
, hvor vi bl.a kom forbi en kæmpe dæmning.
Signe gav klart udtryk for at hun hellere vil drøne ud
af en flad vej end kravle rundt som vi havde gjort.
Christian havde lovet os en nedkørsel de sidste
20 km
, men da vi nu kom en anden vej blev dette ikke opfyldt.
Til gengæld fik vi – efter at have passeret toppen i
892 mtr’s højde – en nedkørsel på
6 km
med en stigningsprocent på 12%. (hedder det en
stigningsprocent når man kører ned?) Havde asfalten været
bedre var vor hastighed ned blevet væsentlig højere, men på
grund af den meget ujævne og hullede asfalt kom de hurtigste
”kun” op på
65 km/t
.
Herefter trillede vi de sidste
5 km
ind til dagens mål by Downy, hvor vi skulle bo på Hotel
Casanova. Hotellet
hedder dette fordi det var her den rigtige Casanova tilbragte
sine sidste år og døde på hotellet.
Alle var temmelig trætte og det
var nok derfor at Per 50 mtr fra hotellet var uopmærksom og
lavede en voldsom skildpadde (vælter fordi man ikke får
foden ud af pedalen), hvor han slog knæet til blods.
Da han lå midt i et kryds skabte det en del
opmærksomhed, men Ole fik hurtigt hevet Per op igen så vi
kunne komme hen til vor velfortjente øl.
Martin hældte lidt vand på Blom så der kom 4 dråber
på hans skoovertræk, hvilket Blom tog meget ilde op – han
var helt klar i gel-mangel (vi må huske at købe en pakke
tudekiks til ham i morgen)
Nu har vi kørt igennem Tyskland som vi anser som et
højt udviklet land uden at kunne få en internet forbindelse
og så kommer man til Tjekkiet til en by som er mere eller
minde forladt, hotelværelserne ligner noget fra 60’erne –
og så er der trådløst internet på værelserne!
Da vi ikke havde lyst til at spise
på hotellet var der kun en anden mulighed i byen, men det
viste sig at være en god restaurant, hvor en hovedret kostede
30 kr.
Nu mangler vi kun den sidste etape på
102 km
ind til Prag. Da
det jo traditionen tro er en parade tur kan vi allerede nu
afsløre hvem der løber af med trøjerne.
Den gule trøje:
går som sædvanlig til hele holdet, da
det er en hold indsats at komme i mål!
Den prikkede bjergtrøje:
1. Per
(”det er fandme for surt” men næste gang vil Per
få hængt
30 kg
på ryggen så
han vejer det samme som
os andre)
2. Ole
(Storebjørn – burde diskes når han kører fra alle
på den store klinge!!)
3. Kaptajnen
Den grønne point trøje:
1. Ole (Storebjørn – er
umulig at nå når først han kommer op i fart)
2. Simon
(havde du ikke generet løjtnanten i dag var du måske
blevet no. 1)
3. Kaptajnen
Ungdomstrøjen:
Går til Signe
for at holde os andre ud i 6 dage uden at kny – og desuden
kørt
bragende godt på cykel.
Fighter trøjen:
1. Blom (Onslow – da han
på trods af at han har tabt hver en point spurt og bjergspurt
er kommet igen –
trækker dog lidt ned at du blev så sur i dag.
2. Christian (for at kæmpe
os igennem ruten og specielt i dag undgå alle regnbyger)
3. Pigerne i servicebilen
for deres utrolige kamp med at tilfredsstille 9 personers
basale behov i 7 dage.
Vi i bedømmer panelet ved godt at Martin
sikkert er skuffet over ikke at komme med på podiet i fighter
konkurrencen – men at sprinte om kap med Ole om Louise er
ikke fight det er DUMHED og det har vi ikke en trøje til.
Dagens km: ??? km i alt: ???? + 695 km
Dagens uheld: 1 mindre styrt, punkteringer: Næh.
Punkteringer i alt: mange.
8. juli 2009, Femte etape:
Dag 5, Kaptajnen styrtet
Efter morgenmaden med den traditionelle oplæsning af
modtagne e-mails
-
hurtigt overstået da vi kun har modtaget én
mail på hele turen!!!!!!!!!!!
oplæsning af dagbogen fra gårsdagens
etape samt set gårsdagens billeder gjorde vi os klar til
dagens etape. Løjtnanten skiftede sadel endnu engang og Blom
smurte sin kæde så alt var som det plejer.
Vejret var fint men lidt overskyet og i horizonten så
det lidt truende ud.
Vi mødte ingen brostensstykker på de første mange
kilometre så vi strøg derudaf og det var kun efter at
Christian havde proklamret at der var formiddagskaffe om ca.
5 km at det gik galt. Ifølge
kortet burde vi skulle til venstre, men første forsøg førte
ikke den rigtige vej – andet forsøg så fornuftigt ud, men
gik herefter over i en grusvej for efter en km at ende i en
mark. Retur og
videre igen.
Umiddelbart tror vi at Signe blev lidt provokeret af søster
Louise’s mail om, at det er en ren slappe tur vi er på, i
hvert fald tog Signe fronten fra morgenstunden og trak hele
gruppen de næste
60 km
til formiddagspausen!
Endnu engang dejlig kage og kaffe, ja selv Simon forsøgte
at drikke lidt kaffe for det gjorde vi andre, men det varer
nok lidt før han prøver igen.
Selvom vejret ikke så specielt
truende ud, da vi startede efter formiddagspausen gik der ikke
lang tid førend vi mærkede den vind der typisk kommer lige
inden at regnen begynder. Vi gik i læ i et bus skur, men da
der ikke rigtig skete noget kørte vi videre og så kom regnen
der var lidt blandet med hagl.
Vi kæmpede videre men da det tog endnu mere til kørte
vi ind i en have hvor der var en carport vi kunne komme i læ
under. Det viste
sig at være byens frisør salon mm, men hun var i gang med at
ordne fødder på en kunde så vi tror ikke hun lagde mærke
til at der stod 9 cyklister i hendes carport.
Da regnen stilnede af fortsatte vi, men det var desværre
lidt for hurtigt da vi igen blev fanget af en voldsom byge.
Temperaturen var helt nede på 16 gr så det hele mindede
kraftig om vor tur til Paris, men så kunne debutanterne jo
også prøve det.
Så da vi nåede til frokosten, som pigerne havde
arrangeret i en tør borg port på et gammelt jagtslot var vi
temmelig gennemblødte. På
slottet havde vi heldigvis mulighed for at få skiftet til tørt
tøj så vi igen var klar.
Området vi kører i begynder også at være mere og
mere bakket og bakkerne bliver højere og højere. I dag har
vi skullet over både 8% og 9% stigninger!
Bl.a skulle vi efter frokost over en meget lang stigning
med stykker med 9% stigning.
Signe lavede et rent Bjarne Riis raid, hvor hun kiggede
sine konkurrenter ud og så satte hun af sted på den store
klinge, hvilket sprængte gruppen og det var kun lille Per der
kunne følge Signe og gå forbi tilsidst,men Per er også
bygget som bjergrytter!
Blom tabte først en bjergspurt til
Simon og senere forsøgte han sig mod selveste kaptajnen og I
kan jo selv gætte resultat.
Eftermiddagen bød også på en kraftig byge hvor vi
igen krøb i ly ved hoveddøren på en privat bolig.
Konen var hjemme, hun lettede lige på gardinet og
kiggede ud, men turde ikke komme ud og sige noget så hun lod
os stå.
Pigerne havde forgæves forsøgt at få plads på et
fint hotel i en skov, men der var ikke plads – i mens stod
vi og ventede i læ hos en autoforhandler i byen Döbeln.
På et tidspunkt gad vi ikke vente længere og kørte
mod centrum hvor Ole fik et godt tilbud på vores overnatning
– pigerne havde faktisk forsøgt samme hotel, men havde fået
oplyst en meget dyrere pris – men nu var det også en
kvindelig receptionist så Ole har jo nok blinket lidt til
hende.
Mens vi ventede på at pigerne skulle finde ind til os
forsøgte kaptajnen at lave to ting på én gang – både
holde sin cykel og læse SMS’er samtidig – resultatet var
”et styrt” hvor han landede ned på sin cykel.
To mand trådte hurtigt til og hjalp ham op.
Middagen indtog vi på hotellet som bestemt ikke havde
det hurtigste køkken, men da maden endelig kom var den ok.
De fleste gik ud og fik en kop kaffe eller andet efter
middagen.
I morgen krydser vi grænsen til Tjekkiet og dermed
skulle vi også få en hel del ”bjergkørsel”, men alle
skal nok komme med over.
Pigerne får igen topkarakter for deres evne til at find
gode steder til pauserne + god mad/kaffe/kage.
Louise – snakker Martin ikke ret meget?
Dagens km: 122 km i alt: 695 km
Dagens uheld: 1 mindre styrt, punkteringer: Næh.
Punkteringer i alt: mange.
7. juli 2009, Fjerde etape:
Dag
4 En
sommerdag i helvede
Har vi brugt den overskrift før er det nok fordi vi
igen startede med at følge ruten mod Rom, hvilket fik os
forbi de samme forfærdelige brostensstykker.
Vi startede for feriekolonien efter et fint morgenmåltid
men desværre ingen email mulighed – den de havde virkede
ikke – Tyskland er virkelig et uland hvad internet angår.
Vi startede kl. 9.06 – (løjtnanten forsøgte at
dikterer gårdsdagens beretning hjem til Danmark, men
computeren løb tør for strøm) med at følge cykelruten
langs Elben og tog en lille færge over floden men der gik
ikke længe inden helvede brød løs.
Vi måtte igen konstaterer at EU-pengene ikke er nået
til denne region endnu. I mange af landsbyerne har man
bibeholdt de gamle brostensbelægninger muligvis for at dæmpe
bilernes hastighed eller også er det bare for charmens skyld
(ikke specielt charmerende syntes vi), så her må vi kaste os
op på fortovet for ikke at blive rystet totalt fra snøvsen.
Det er strakt lidt sværtede når vi kommer til en
landevej hvor man i stedet for brosten har valgt marksten
(ikke flade på toppen). Hvis
ikke man har mulighed for at kører i græsrabatten er man på
den – det er ufatteligt hvad en racercykel kan klarer!
Flere gange i løbet af dagen gav Blom også udtryk for
at næste gang ville han tage en mountainbike med i stedet.
Efter nogle forfærdelige stykker med brosten kom vi til
et vejkryds hvor vi ikke var helt sikre på hvilken vej vi
skulle vælge. Det kvindelige postbud sagde den ene vej men en
lokal bondemand foreslog en anden. Da manden sagde at den vej
postbuddet havde anvist ville bringe os ud på en stor
hovedvej med masser af lastbiler – valgte vi hans forslag.
Han havde ret vi kom ikke ud på en hovedvej – til
gengæld kom vi nærmest ud i en grusgrav men vejen fortsatte
over i en grusvej med dybe huller som vi fulgte over de næste
2-
3 km
.
Da vi endelig nåede enden af grusvejen havde vi kun 3-
4 km
til formiddagspausen da kl. allerede var 12.45 – det havde
taget næsten 4 timer at kører de
60 km
til pause – primært fordi man ikke kan kører stærkt og
brosten og så er vi jo nødt til at stoppe en gang i mellem så
vores pensionist kan få tisset af!
Formiddagspausen blev holdt i en slotsgård af lokale
kager og frisk melon og vi aftalte at kører
41 km
inden frokost selvom det ville blive en sen frokost.
Under gårsdagens middag havde vi en længere diskussion
ved bordet med Per der fastholdt at vi var langt fra
Magdeburg. Nu benyttede vi lejligheden til hver gang vi kom
forbi et vejskilt med Magdeburg
11 km
– Magdeburg
14 km
– til at gøre Per opmærksom på dette – så nu tror vi
at vi har fået lukket munden på Per omkring dette emne
Om det var fordi at Simon var sulten eller hvad der stak
ham på slottet (han blev faktisk bidt af et insekt) vides
ikke, men Simon tog føringen over de næste
14 km
på en meget befærdet landevej og flot høj hastighed så vi
andre skulle bare forsøge at følge med – det var virkelig
noget Blom kunne lærer noget af!
Lige inden frokostpausen skulle vi endnu engang med en færge
over Elben hvilket fik debutanterne til at stille spørgsmål
om vi var på rette vej da vi havde passeret Elben flere gange
allerede.
Pigerne havde arrangeret frokost lige på den modsatte
flodbred på diget. Et dejligt måltid med bl.a. vilde
ferskner. Vi er nogen der har lært noget nyt i dag – Blom
kalder ferskner for ruskindsæbler.
Efter et dejligt måltid skulle vi gøre os klar til de sidste
30-
40 km
.
Løjtnanten justerede endnu engang
på hans sadel – han har virkelig problemer med store siddesår
med mere. Nu har han eller prøvet en en gel overtræk til
sadel uden succes.
Simon lavede endnu et stunt hvor han ikke fik foden ud
af pedalen – med samme resultat at ligge på ryggen som en
skildpadde med cyklen over sig.
Alle undtagen Martin forberedte sig på regnvejr da det
virkelig trak op og det begyndte også at lyne og tordne i
horisonten. Vi nåede at kører
100 meter
inden himmel og jord stod i et.
Vi skyndte os i læ i en blomsterbutik i drivhus. De har
garanteret aldrig haft så mange kunder på en gang der også
tog deres cykler med ind i butikken. Mens vi stod og ventede på
at vejret skulle blive bedre startede en lokal dame på 85+ en
længere samtale med kaptajnen. De snakkede hyggeligt sammen i
10 min uden at nogen af dem forstod en bid af hvad den anden
sagde. Da regnen var stillet af syntes Per at han også ville
prøve at lege skildpadde, da han også havde et uheld med
ikke at komme ud af pedalen.
Pigerne ringede til os og fortalte at overnatningen var
arrangeret i byen Jettnitz på musikhotel. Vi fandt hotellet
og bestilt lidt øl, Blom skulle ikke have noget – han
bestilte en varm kakao med flødeskum, men da han så vores øl
vågnede han og fik også bestilt en øl. Der blev også
serveret en lokal brændende snaps da vi ikke skulle blive
kolde.
Hotellet ejes af Angela Novotny der i Tyskland er hvad
Hilda Heick er i Danmark – en meget kendt slagersangerinde,
der nærmest havde oprettet et alter med alle hedes cd’er
mm.
Middagen på Hotellet var helt i top og Hanne underholdt
lidt med lidt lokalhistorie som hun havde snakket om med en
anden cyklist. Ja turen er ved at udvikle sig til en også belærende
tur. Per underholdt under formiddagskaffen med Cikoriens
historie da han havde plukket en i grøftekanten
(kaffeerstatning under krigen rich/Danmark).
I dag får pigerne kun topkarakter!!!!!!!1
Louise – Martin har igen i dag
holdt lav profil og gik flot i front til sidst og trak os i mål
på hotellet – at han så gjorde det da vi havde mest
medvind…………
Dagens km: 123 km i alt: 573 km
Dagens uheld: 2 mindre styrt, punkteringer: Næh.
Punkteringer i alt: mange.
6. juli 2009, Tredje etape:
Dag
3 – alt fungerer nu
Efter endnu en god nattesøvn,
startede vi dagen med et noget beskedent morgenbord men det
blev opvejet af at vi kunne komme på nettet og sende vore
dagbøger og billeder til DK hvor de kunne blive lagt på
hjemmesiden.
Dagen startede i solskin, blå
himmel og næsten ingen vind. De første par timer blev vi opmærksom
på at der næsten hele tiden var en ambulance i nærheden af
os, men vi regner med at det var noget Simon havde arrangeret
således at ambulancen var klar hvis hans skade fra i går
sprang op!
Turen gik gennem smukt landskab,
gennem skove og enge, over floder og – ja hvordan ville Leth
ellers beskrive en rimelig begivenhedsløs formiddag.. Det
eneste opmuntrende var da Per forsøgte at skyde genvej via
fortovet, hvor han blev fanget af et rækværk så da vi andre
svingede til venstre blev han nødt til at køre et stykke
tilbage førend han kunne komme efter os.
Da vi nærmede os formiddagskaffen skulle vi lige over en lang
jernbanebro over Elben + en væsentlig del af engområdet
langs floden (ligesom til Rom). Meningen var at vi skulle have
kaffe i en by for enden af broen men da vi kom til den var der
ingen bil.
Landsbyen var på 10 huse med storkerede på toppen af de ene
så det var ikke så svært at se at bilen ikke lige var der.
Vi spurgte en forbipasserende om han havde set en stor hvid
bil med danske nummerplader, hvilket han heldigvis havde og
forklarede hvor den stod et par km væk. Dejlig kaffe og kage
og så var det videre igen.
Ligesom dagen før blev vejret mere og mere gråt og vi nåede
også at få nogle dråber regn.
Dagens højdepunkt var frokosten
som pigerne serverede dybt inden i en skov hvor man havde
indrettet en legeplads på størrelse med 4 fodboldbaner med
et stort bord vi alle kunne sidde ved.
Efter frokost var der meget stille
i feltet og da det var en meget flad etape uden nogen buler
blev det faktisk lidt kedeligt. En enkelt gang fik Blom igen
udfordret Simon til det forventede nederlag til Blom. Vi fik
faktisk også en del brostens kørsel i dag.
Da pigerne ikke kunne få plads i Tangerhütte, havde de
booket overnatning
10 km
længere mod Prag. Det viste sig at stedet var et feriecenter
med hytter som er helt nyt og vi lavede hurtigt det hele om
til en sigøjner lejr da der var dømt tøjvask.
Middagen var bestemt også ok og
efter maden jagede pigerne alle rytterne ud på en vandretur i
området der var meget smukt for derefter at slutte aftenen af
med en kop kaffe og så godnat.
Under middagen underholdt Per med
beretninger fra en nudist campingplads i Italien hvor men gik
på indkøb i supermarked uden en trevl på kroppen, hvilket
fik Blom til at stille et meget intelligent spørgsmål: Hvor
har man så pungen?
Dagens specielle rapport til Louise – Martin har holdt lav
profil hele dagen. Han har udtænkt hvad han kan sætte på
spil i hans forsøg på at vinde dig tilbage i en spurgt. Det
eneste han ved Ole vil være interesseret i er hans rå
arbejdskraft, da Ole – iflg. Martin – hader fysisk
arbejde. Så Louise – som vi ser det vil du udover at være
tabt til din far, fremover have en kæreste der aldrig er
hjemme, da han laver fysisk arbejde for din far.
Håber der bliver mere at skrive om i morgen.
Dagens km: 137 km i alt: 450 km
Dagens uheld: 0, punkteringer: Næh.
Punkteringer i alt: mange.
5. juli 2009, Anden etape:
Dag 2 Ingen uheld – næsten
Efter en god nattesøvn (tiltrængt) vågnede
vi op til en rimelig overskyet himmel der truede med regn. Et
godt morgenmåltid og alle var klar til start kl. 09.00.
Efter lidt besvær var vi ude af Rostock – og kunne sætte
farten lidt op.
Vi havde valgt at lægge en
formiddagspause ind efter
50 km
– frokost efter
100 km
for så kun at have 30 –
35 km
til mål. Vi troede derfor at vi havde en aftale om at holde
formiddags pause lige uden for Güstrov desværre havde
pigerne hørt det som Gustov så de var ikke lige der hvor vi
troede – heldigvis er vi i telefonisk kontakt med bilen og
kunne få informationen om at de holdt lidt udenfor Gustov –
hvilket betød
10 km
længere end beregnet – og lige udenfor Gustov var også
lidt underdrevet da de havde placeret sig på toppen af en
lang bakke 3 –
4 km
uden for Gustov. Stedet
var velvalgt og der var friske jordbær, kage fra Birgit og en
kop kaffe – så alt er tilgivet.
Vi aftalte området for vor frokostpause og begyndte på de næste
50 km
. Desværre blev
det mere og mere overskyet og til sidst fik også lidt let
regn – uden at vi blev specielt våde.
Dagens frokost blev indtaget i byen Lütz,
hvor Hanne og Anni virkelig havde gjort sig umage med at finde
en idyllisk plads i en lille park lige ved siden af en sluse
– så var det nemt at glemme at de sidste 200 mtr var på
brosten.
Der var som sædvanlig disket op med det
store kolde bord som vi kastede os over.
På de sidste 30 –
40 km
blev der virkelig ”leget”.
Blom udfordrede Simon til spurt hvor Simon klart satte
Blom på plads -
senere prøvede Blom igen , men her blandede Storebjørn (Ole)
sig i løjerne og overspurtede både Blom og Simon – Blom
blev igen slået af Simon – så mon ikke Blom har lært
lektien. Blom har
eller givet udtryk for at han var Team Carlsens svar på
Cancellara.
I forvisning om at Storebjørn var kørt træt af spurten med
Blom og Simon forsøgte Kaptajnen
og Løjtnanten på at få bjergpoint på en kort heftig
stigning – men igen kom Storebjørn blæsende forbi og vandt
bjergspurten.
Men nu kommer vi til dagens højdepunkt eller skal vi sige
dagens mest naive handling. Martin som hele dagen havde holdt
sig diskret i baggrunden og spist energigel ca. hvert 5 min
for ikke at gå sukkerkold igen kørte op igennem feltet og
lagde sig på siden af Storebjørn.
Man kan undre sig over at Martin ikke have lagt mærke
til at man ikke sådan uden videre lige bidder skeer med
Storebjørn – eller også er han utrolig naiv!
Martin spurgte – ja I tror det ikke –
om Storebjørn var med på ”en spurt om Louise” hen til et
aftalt vejskilt! Louise
er Ole’s datter og Martins kæreste – Louise skulle have været
med på turen, men måtte melde afbud på grund af graviditet.
Ole tog selvfølgelig udfordringen op og selvom han havde
brugt kræfter på at køre Blom og Simon op og hentet
Kaptajnen og Løjtnanten i bakkespurten havde han masser af kræfter
til også at sætte en opkomling som Martin til vægs – så
nu er det store spørgsmål ”hvordan forklarer Martin Louise
at han har tabt hende i en cykelspurt til hendes far!!!!!!!”
Martin mener godt nok at der er flere
dage tilbage hvor han kan vinde Louise tilbage, men det mener
vi andre kun kan gå galt – hvad vil han sætte som
indsats???
Så Louise hvis du læser dette skal du
nok overveje om du vil flytte Martins ting med ud i jeres nye
hus.
Vi havde på et tidspunkt et valg mellem at forsøge at køre
igennem en Umleitung eller køre en længere omvej – vi
valgte at forsøge at køre igennem, hvilket betød at vi
skulle igennem et længere område med vejarbejde, hvor
asfalten ikke var helt tør, hvilket fik både Blom og Simon
til at pive, da deres cykler ikke kan tåle det (mener de
selv).
Som overskriften antyder have vi ikke nogen uheld – næsten
– vi havde ingen punkteringer men der var en enkelt der
lukkede rigeligt luft ud så Per blev
bedt om at lægge sig bag i feltet eller 100 mtr foran
feltet, hvis han blev ved med at have ”overtryk”.
Det eneste uheld vi havde indtraf i målbyen
Pritzwalk, hvor vi stod i byen og overvejede lidt hvor vores
hotel lå. Pludselig
lagde Simon sig ned – meget tæt på en forbi kørende bil.
Simon lå lidt og rodede på vejen og sagde han ikke kunne
rejse sig op. Umiddelbart
troede han nok at han havde brækket benet eller anklen –
men han have bare ikke fået skoen ud af pedalen.
Hans ønske om at blive kørt på skadestuen for at få
behandlet skaderne blev pure afvist af resten af holdet –
til gengæld fik Simon en skideballe over at have slået hul på
bukserne.
Vi fandt hotellet men kørte videre til ”Strøget” i
Pritzwalk, hvor Anni og Hanne ventede med kolde øl. Simon prøvede
også her at få medynk med hans skader, men Hanne mente ikke
de havde et plaster, der var lille nok!
Hotellet vi bor på er det samme vi boede på da vi kørte til
Rom – de kan endda huske os!
Derfor ved vi også at vi skal over på
bryggeriet, der ligger 50 mtr fra hotellet og spise aftensmad.
Ole tabte dagens lodtrækning og skal
sove sammen med Blom.
Dagens km: 143 km i alt: 313 km
Dagens uheld: 1 (lille)styrt, punkteringer: Næh.
Punkteringer i alt: mange.
4. juli 2009, Første etape:
Starten
gik planmæssigt kl.9.00 fra Frilandsmusseet i Lyngby.
Webmasteren
fulgte holdet indtil den traditionelle kagepause i Køge,
indtil da var alt forløbet planmæssigt og hele holdet så
tilfredse ud.
I
skrivende stund har jeg endnu ikke modtaget den officielle
dagbog fra holdet men har telefonisk fået besked om en
dramatisk etape med styrt og udgået rytter samt flere
punkteringer.
Webmasteren
AKA Bagtroppen alias Stegemann.
Efterfølgende
er følgende dagbogsnotat modtaget:
Overskrift:
Katastrofal start på touren!
Starten fra Frilandsmuseet kl. 9 præcis
startede i dejligt sommervejr
og alt tegnede godt.
Med høj hastighed nåede vi Køge og vor
formiddagspause på record tid.
Efter kaffe og kage og en opfyldning af flasker på
Musikskolen i Køge – der kom tilfældigvis lige én forbi
som Christian kendte - kørte
vi videre i det dejlige vejr.
Vi nåede lige igennem Herfølge og kom
til et sted på cykelstien hvor træer og buske voksede langt
udover cykelstien og man blev nødt til at undvige disse
grene. Det var
under forsøget på at undvige grenene at Henrik Foto
pludselig styrtede med god fart og røg i asfalten med
skulderen først.
Det var en meget fortumlet og forslået
Henrik vi fik op og sidde med store dybe sår på knæet og en
meget forslået skulder .
Henrik var ikke i stand til at fortsætte med det
samme, men ville køre
lidt med i bilen for at se hvordan det gik – Henrik gennemførte
touren til Paris på trods af a han brækkede hånden på 3
etape – så han er bestemt ikke pivet.
Anni og Hanne valgte at køre til
skadestuen i Køge, hvor de udover at rense
hans sår for sten og grus også konstaterede at han
havde slået en flig af skulderbladet og kom hans arm i
slynge. Slut på touren for Henrik inden den rigtig var
begyndt – gad vide om han snart tør køre med os!
Rimelig rystede fortsatte ned mod frokost
som vi holdt for foden af
Storstrømsbroen – det var dog ikke alle som cyklede
derhen da Per valgte at løbe de sidste 100 mtr –
forklaringen var en punktering men han valgte at løbe i ”mål”
og så skifte slange mens han spiste.
Senior sergent Skrap (Christian) holdt skarpt øje med tiden
og da pause tiden udløb råbte han gruppe an for at vi kunne
fortsætte – med lidt besvær fik han gruppen samlet kun for
at opdage at han selv var punkteret.
Et hurtigt slangeskift hjalp dog ikke da den næste
slange også forblev flad efter oppumpning – nyt slangeskift
og så kunne vi komme videre – kun for at Christian igen
punkterede midt på broen – nyt slangeskift!
Videre - men det
holdt ikke længe da Christian stadig tabte luft – han forsøgte
at holde sig kørende ved at benytte en hver lejlighed til at
pumpe lidt luft i dækket.
Efter et stykke tid mente Blom at det var hans tur til at gøre
sig bemærket med en punktering men da alle var ved at være
slidt besluttede vi at lade 5 mand (4 mand + 1 pige) trille
stille videre – Kaptajnen Løjtnanten, Per, Signe og Martin.
Imens kæmpede Ole, Christian og Simon med Bloms fordæk, som
havde fået en skade – så det var spørgsmålet om det
kunne holde.
Da de var ved at være klar til at køre
havde Christian i mellemtiden fundet stenen i hans dæk som
gav problemerne og kunne så skifte slange endnu en gang!
Gruppen der var trillet i forvejen var nået
ind på de småveje til Gedser, men de var efterhånden blevet
noget urolige over at de ikke var blevet indhentet endnu og
valgte at stoppe op og vente.
Efter at have ventet temmelig længe var
de lige ved at vende om, men fik heldigvis øje på den anden
gruppe suse forbi et stykke væk ude på hovedvejen i meget høj
fart.
Op på cyklerne og af sted da klokken efterhånden var ved at
blive mange og vi var meget nervøse for at misse færgen.
Lige inden Gedser
var det så Løjtnanten der punkterede på sine ellers
punkterfri dæk - et hurtig slangeskift hjalp ikke da den nye
slange ikke kunne pumpes op og der måtte et nyt slangeskift
til førend de kunne køre de sidste km ind til Gedser og færgehavnen
hvor alle de andre ventede – men der gik lidt inden vi kørte
ombord til vor velfortjente aftensmad.
Efter en rolig sejlads kørte vi de
sidste km til Pension Barbara – bl.a via et langt stykke
brosten - og en ventende pils.
Simon er beordret til at bruge solcreme i
morgen, da han er blevet temmelig rød efter første etape.
Alle er enige om at Bloms
reklame på bukserne bliver pænest repræsenteret af
Signe.
Hov vi glemte at fortælle at vor debutant Martin gik total
sukkerkold så han dårligt vidste hvad der var op og ned på
en politistav omkring Rønnede efter kun
70 km
efter, et efter hans
mening højt bjerg, Ole bemærkede dårligt nok stigningen!
Alle gravede dybt i lommerne og fandt
forskelligt Martin kunne proppe i munden og hele resten af
vejen til frokost blev han pakket ind i feltet og beskyttet
mod vinden – efter frokost kom han ”tilbage i løbet”
– nogen mente dog det var bedre da han var sukkerkold for så
snakkede han ikke så meget!
Dagens km: 170 km i alt: 170 km
Dagens uheld: 1 styrt, punkteringer: Webmasteren
har mistet overblikket...
Punkteringer i alt: mange.
18. juni 2009, Besked fra Ole:
Hej
alle cykel entusiaster
Der
er nu booked en restaurant på det centrale torv i Prag til lørdag
d 11 juli kl 19.00 (Blom har testet det kulinariske og det
underholdningsmæssige samt beliggenhed af)
Under
middagen er det er meningen at taler fra de ”nye” bliver
holdt, måske er der taler fra en af de ”gamle”
Point
tælles sammen for uddeling af præmier for løbets
hurtigste ryttere for disciplinerne Spurt / Bjerg
/ Styrt
Reglerne
er at kaptajnen sætter standarden og ud fra et fuldstændigt
objektivt kriterium udvælger vinderne.
For
dem af jer der der vil se mere til restauranten er hjemmesiden
www.uorloje.cz/restaurace/menu.php
For
dem af jer der har lyst cykler vi fra Gl.Holtevej 95 på lørdag
kl.9,00 til kl.12.00
De
bedste cyklehilsener
Ole
18. juni 2009, Besked fra Løjtnanten:
Så
er færgebilletten Gedser - Rostock bestilt til bilen kl 17.00
4. juli og samtidig er der bestilt bord i restauranten, så nu
er der ingen vej tilbage - vi skal nå den!!!!!!
Desværre
kunne Scandlines ikke sponsere biletterne - grundet økonomiske
problemer - har vi hørt før!
mvh
Løjtnanten
16. juni 2009, Besked fra Løjtnanten:
Først
vil jeg gerne takke alle for en hyggelig cykeltur i lørdags.
Alle
er jo nok lidt overdrevet, da:
Martin
meldte fra på grund af sin brors bryllup - rimelig god
undskyldning, Signe meldte fra på grund af arbejdsrelateret
kursus - rimelig god undskyldning. Simon der lige er blevet
udlært - tillykke!!!! - meldte fra på grund af arbejde - det
er trods alt en undskyldning
, men
så kommer vi til de to sidste der ikke ønskede at deltage i
træningen:
KAPTAJNEN
møder op hos mig kl. 08.00 og siger han ikke gider køre i
det møgvejr - en undskyldning der præmieres med to
narresutter
BLOM
ringer til mig, hvor jeg er på vej op til Ole - han har sovet
over sig og er lige vågnet - og kan ikke nå at
være
hos Ole kl. 09.00 , da han skal nå at have sin havregrød -
ellers kan han ikke cykle - alle der kender
, Blom
ved godt at han ikke kan lide at køre hvis det regner og der
var skyer på himmelen -
en
undskyldning der også præmieres med 2 narresutter!
Kaptajnen
og Blom mødte så frem da vi kom i mål efter 75 km i et udemærket
vejr
præget
af vind - men når bare Ole sætter sig forrest i modvinden
kan vi andre gå
i læ
bagved og mærker så ikke vinden.
Det
er værre hvis Per lægger sig forrest - han kan kun give læ
til Christian -
han
fylder for lidt.
Per
fik et påbud om at skifte dækkene på sin cykel inden tur
start, hvilket
Per
var lidt uforstående overfor , da de kun have været på i 11
år og man kun
kunne
se lærredet nogle få steder. Derudover vil det være
en fordel at have
slanger
med der ikke er punkteret!
Ellers
var det rart at se at Store Bjørn (Ole) er tilbage i sin
gamle superform - det
bliver
vi andre glade for når vi kommer over de 80 km på turdagene!
Henrik
Foto var på trods af helbredsmæssige problemer (lungebetændelse)
også
godt
kørende - men det var der også en forklaring på idet Henrik
allerede har
prøvekørt
ruten til Prag - blot på 5 dage!!!! Henrik har været på
tur med en anden
gruppe
til Wien på en uge 1250 km - så også her har vi et
lokomotiv!
Så
de 5 der var ude at cykle i lørdags var i ok form og mine knæ
holdt rimeligt.
På
"mødet" efter cykelturen samlede vi lige op på
nogen ting.
-Tøjet
- jeg har checket op med leverandøren og de holder tidsplanen
dvs, at
tøjet
er færdigt 26. juni og bliver sendt til os så vi har det d.
30. juni.
(jeg
er udlært i last minut deliveries)
-Blom
skulle lige checke op på bilen - reg. nummer. - så vi kan få
bestilt færge
-Første
hjælps kasse - checker Ole op på.
-Energibarer
mm - koordinerer Blom + løjtnanten
-Hjemmesiden
er Stegemann ved at opdatere.
-Simon - vi mangler et billede af dig!
-Der
er bestilt overnatning i Rostock og Prag.
-Ruten
er næsten på plads - hvor vi de første par dage vil følge
ruten vi
benyttede
til Rom - turen.
-Jeg
glæder mig allerede til andendagen hvor vi kommer til at sove
50 mtr
. fra
et øl-bryggeri!
Stegemann
- læg venligst dette skriv ind under dagbog.
mvh.
Løjtnanten
15. juni 2009.
Hjemmesiden er nu opdateret.
Dagbogen vil under turen blive opdateret hver dag.
Med bl.a historier fra dagens etape og følgende data:
Dagens vejr:
Formiddag: Overskyet.
Eftermiddag: REGN.
Gnm.snit temp.: 16 grader.
Højdekurve for dagens rute:
Dagens km: km i alt:
Dagens højdemeter: m, Højdemeter i alt:
m.
Dagens uheld: styrt, punkteringer.
Punkteringer i alt:
|